Het onbekende Hawtai Motor Group had er met een investering van 150 miljoen euro voor moeten zorgen dat de productie van Saab, die door geldproblemen al sinds begin april volledig stilligt, deze week weer kon worden hervat. Het bleef echter stil in de fabrieken in het Zweedse Trollhättan. Hawtai kreeg geen toestemming voor de investering, waardoor de overeenkomst werd ontbonden.
Met elke dag waarop er geen enkele Saab wordt geproduceerd, komt het einde van het Saabavontuur van Spyker dichterbij. ,,De situatie wordt steeds nijpender”, concludeerde analist Martin Crum van AEK Research. ,,De grote vraag is hoe lang leveranciers nog kunnen wachten voordat ze mensen gaan ontslaan. De kans dat de productie nog kan worden hervat, wordt zo steeds kleiner.”
Vertrouwen
Muller gaf de moed donderdag echter nog niet op. Hij heeft nog altijd vertrouwen in de overleving van Saab, zo zei hij desgevraagd tegen het ANP. De ondernemer is nu op zoek naar nieuwe vrienden in China. Met Hawtai wordt nog altijd gepraat, liet Spyker donderdag weten, maar daar verwachten analisten weinig van. SUV-bouwer Great Wall Motor zou volgens ingewijden nu de grootste kans op succes bieden.
De zoektocht van Muller is tekenend voor de geschiedenis van gemiste doelstellingen en mislukte relaties van Spyker. Zo slaagde Muller er sinds de start van het bedrijf aan het begin van deze eeuw, ondanks herhaalde beloftes, nooit in om de producent van zeer exclusieve sportwagens winstgevend te maken. Diverse rijke geldschieters als John de Mol en Marcel Boekhoorn werden ondertussen binnengehaald als de grote redder, maar verdwenen vervolgens al dan niet geruisloos weer naar de achtergrond.
Aankoop Midland
Het meest opvallende fiasco van Spyker was de aankoop van het kwakkelende Formule 1-raceteam Midland in 2006. Deelname aan de hoogste raceklasse moest Spyker wereldwijd op de kaart zetten en rijke kopers naar de fabriek in Zeewolde lokken. Het team ontsteeg echter nooit het niveau van veldvulling en werd binnen een jaar alweer verkocht aan mede-investeerder Michiel Mol.
Nu lijkt ook de jongste en meest spectaculaire vlucht naar voren voortijdig op de klippen te lopen. Begin vorig jaar wierp het nietige Spyker zich met dank aan een grote lening van de Europese Investeringsbank op als de redder van het wegkwijnende Saab. Met nieuwe modellen, die het imago van Saab als originele autobouwer weer nieuw leven in moesten blazen, zou het Zweedse bedrijf in 2012 weer winstgevend zijn, voorspelde Muller.
De realiteit is voorlopig echter een stuk weerbarstiger. Door de geldproblemen leeft Spyker van dag tot dag, stelde analist Tom Muller van Theodoor Gilissen. Het bedrag van 70 miljoen euro waar Spyker eind december over zei te beschikken, is volgens hem inmiddels zeker op.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl